Kalsarikahvittelijat jauhavat tapahtumamarkkinoinnin tulevaisuudesta: 

Virtuaalitapahtumat tulivat jäädäkseen, mutta miten luodaan aitoja digitaalisia kohtaamisia? 

Monet yritykset ovat onnistuneet viemään tapahtumansa verkkoon lyhyessä ajassa. Mutta kuinka luodaan merkityksellisiä kohtaamisia digitaalisissa tapahtumissa ja onko edes mahdollista järjestää kaikki tapahtumat etänä? Tätä pohtivat podcastissamme Dinglen strategi Petra Tiirikainen, Dinglen toimitusjohtaja ja tapahtumamarkkinoinnin asiantuntija Tomi Hilvo sekä kalsarikahveille kutsuttu Lyytin Chief Marketing Officer Heikki Sivonen. 

Melkein puolet Lyytin kyselyyn vastanneista yrityksistä ilmoittaa siirtävänsä tapahtumiaan verkkoon myös poikkeustilan jälkeen. 

Moni asia on epävarma, mutta varmaa on se, että etätapahtumia järjestetään enemmän myös jatkossa – ja tarjonta kasvaa. Samalla kuitenkin kasvaa myös ajan arvostus, ja markkinoinnin ammattilaiset valitsevat entistäkin huolellisemmin, mihin osallistuvat. Siksi tapahtumien huolellinen suunnittelu, teemoitus ja konseptointi korostuu.  

Näin luot menestyvän online-tapahtuman:
  1. Rakenna tapahtuma osana sisältömarkkinointistrategiaa  

Mieti, miten tapahtuma tuo lisäarvoa osallistujalle osana laajempaa sisältömarkkinointistrategiaa. Mitä kokoontumisella halutaan saavuttaa? Markkinoijana tärkein tehtäväsi on luoda keskusteluja ja herättää ihmisiä puhumaan tietystä teemasta. 

  1. Sitouta osallistujat  

Suunnittele tapahtuman ennakkomarkkinointi huolellisesti ja rakenna kävijän odotuksia oikeaan suuntaan. Varmista, että ilmoittautuneet myös tulevat paikan päälle, oli sitten kysymys live-, hybridi- tai online-tapahtumasta. Varaa esimerkiksi one-to-one -keskustelut jo ilmoittautumisen yhteydessä. 

  1. Panosta asiakaskokemukseen 

Personoi osallistujien kokemukset etukäteen datan avulla. Tarjoa mahdollisimman paljon eri vaihtoehtoja, jotta osallistuja voi itse valita millä alustalla hän katsoo tai kuuntelee. Rakenna tapahtuman polku siten, että osallistujan on helppo liittyä keskusteluun. Luo tiloja kahdenkeskeisille keskusteluille ohjaamalla osallistujat ja verkostoitumiskeskustelu johonkin tiettyyn kanavaan. Esimerkiksi Zoom tarjoaa tähän tarkoitukseen break-out-huoneita

Kalsarikahvittelijoihin vaikutuksen ovat tehneet esimerkiksi Solitan Frontline Summit ja April Jazz livestream.  

Kuuntele koko keskustelu Kalsarikahvien ensimmäisestä jaksosta.