Rakenna vetävä työnantajabrändi!

Jopa 76 % yritysten HR-, viestintä- ja markkinointipäättäjistä pitää työnantajamielikuvan johtamista organisaatiolleen erittäin tai jopa elintärkeänä. Silti organisaatiot usein haparoivat, kun työnantajakuvaa pitäisi kehittää ja markkinoida strategisesti ja pitkäjänteisesti sekä organisaation sisällä että siitä ulospäin.

Vahva työnantajabrändi toimii kuitenkin rekrytoinnissa kuin suurtehomagneetti. Se vetää vastustamatta puoleensa rautaisimpia osaajia.

Oikein positioitu edukseen erottuva ja vahvuuksiaan pelaava työnantaja houkuttelee ammattilaisia jo kauan ennen kuin työnhaku on päällä – ja myös pitää heidät palveluksessaan.

Tilaa nyt maksuton oppaamme, ja viritä työnantajabrändisi vetovoima huippuunsa!

Henkilötietojen käsittelyyn sovellamme Aller-konsernin tietosuojaselostetta.

Työnantajamielikuvaa rakennetaan vahvuuksilla

Työnantajamielikuvaa on jatkuvasti kehitettävä kohti tavoiteltua mielikuvaa, tunnesidettä ja markkina-asemaa. Kiillotetut mielikuvat kannattaa suosiolla jättää juhlapuheiden koristeiksi. Työnantajamielikuva loistaa tai ruostuu yrityksen tai organisaation todellisten vahvuuksien mukana.

Kaikki yrityksen ja sen sidosryhmien kohtaamiset muokkaavat työnantajamielikuvaa. Siksi strategisen brändin rakennuksen on oltava osa yhtä lailla yrityksen jokapäiväistä elävää toimintakulttuuria, sen tuotteita ja palveluita, sen markkinointia ja mediasisältöjä kuin sen valitsemia yhteistyökuvioitakin.

Kestävän työnantajamielikuvan kaava:

Arvoista nouseva yrityskulttuuri + huolellinen dokumentointi + aktiivinen viestintä ja markkinointi (sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät) = kestävä työnantajamielikuva

Työnantajabrändin ytimessä on luottamus, jota rakennetaan organisaation arvojen ja kulttuurin aktiivisella johtamisella ja esillä pitämisellä.

Ota strategisen työnantajabrändin aakkoset haltuun. Tilaa maksuton oppaamme tästä!

Kysyvä ei tieltä eksy, eli näin asemoidut työnantajamarkkinoilla

Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku. Kun määrittelet positiota, johon organisaatiosi tai yrityksesi pyrkii, muista nämä:

  1. Kysy henkilöstöltäsi, miten he viihtyvät, mikä heitä sitouttaa, allekirjoittavatko he yhteiset arvonne ja mitä ne heille merkitsevät? Viesti ja vuorovaikuta avoimesti. Käy tunteita herättävää ja sitouttavaa keskustelua esimerkiksi keskustelevan sisältömarkkinoinnin keinoin.
  2. Kysy potentiaalisilta työntekijöiltä, millaisena he kokevat työnantajamielikuvasi. Tutkimuksemme mukaan näin on tehnyt vasta viidesosa organisaatioista. Liian moni siis unohtaa, että luulo ei ole tiedon väärti!

Kun olet koonnut ensi käden tietoa työnantajabrändisi vahvuuksista, voit määritellä sekä nyky- että tavoitepositiosi.

Dokumentoi sekä tavoite että askeleet, joita on otettava sinne pääsemiseksi. Näin parannat mahdollisuuksiasi saavuttaa haluamasi aseman samoista osaajista työnantajamarkkinoilla.

Etsi erottuvuustekijäsi ja viilaa viestikärjet eri osaajapersoonille

Työnantajabrändi ei ole staattinen vaan ajassa ja kohtaamisissa kehittyvä kokonaisuus, jota ei voi täysin hallita ylhäältä käsin. Uransa eri vaiheissa olevat ja eri rooleissa toimivat ihmiset sekä erilaisista asioista motivoituvat osaajapersoonat arvostavat työnantajissa ja työyhteisöjen kulttuurissa erilaisia asioita.

Siksi tehokkainta on, kun viestit työnantajakuvasta eri kärjillä eri osaajapersoonille.

Osaajapersoonien arvojen ja asenteiden kartoituksessa kannattaa hyödyntää empatiakarttaa, joka löytyy maksuttomasta oppaastamme. Lataa se täältä.

Erottuminen on avainasia. Kun tunnistat kohdan, jossa osaajien tarpeet ja omat vahvuutesi asettuvat tarkalleen samalle viivalle, olet löytänyt erottuvuustekijän, jonka varassa työnantajabrändiä on hedelmällistä kehittää.

Erottuminen vaatii myös sitä, että tarkastelet kilpailijoiden tekoja ja puheita. Sellaisilla aiheilla on helppo erottua, joita kilpailijat eivät lainkaan nosta esiin. Jos taas kyse on ominaisuudesta, jota myös kilpailijat korostavat, tarvitaan oivalluksia ja kekseliäisyyttä, jotta voit puhua siitä kiinnostavimmalla ja erottuvimmalla tavalla. Lue blogistamme lisää siitä, miten nostat brändisi parrasvaloihin.

Tässä(kin) työntekijäsi ovat tärkein resurssisi. Ihmiset soveltavat kaikkeen vastaanottamaansa viestintään yksilöllistä diskonttoa, arvonalennusta, joka perustuu heidän asenteisiinsa ja aiempaan kokemukseensa. Siloisen mainoksen sijasta uskottavin tiedonlähde on usein vertainen tai esikuva.

Anna siis työntekijöidesi kertoa siitä, mikä heitä innostaa ja palkitsee työyhteisössä ja työtehtävissään. Motivoi heitä konkreettisesti ja henkilökohtaisesti ideoimaan ja jakamaan organisaatiotasi koskevaa sisältöä myös omissa kanavissaan. Näytä esimerkkiä, linjaa selkeästi, ja tarjoa käytännölliset ohjeet ja työkalut.

Jos et vielä hyödynnä työntekijälähettilyyttä, tutustu sen mahdollisuuksiin tässä blogissa ja lataa oppaamme, josta löydät testatut ja toimivat vinkkimme työntekijöiden osallistamiseen.

Kerro työnantajakuvastasi eri teemoilla ja eri kanavissa

Tavallisin työnantajaviestinnän sisältö on edelleen rekrytointi-ilmoitus. Oivaltava ja erottuva ilmoitus voikin olla bränditeko. Vahvemman jäljen jättää kuitenkin sinun teemojasi esiin tuova brändiviestintä, jota tehdään jatkuvasti ja strategisesti eri kanavissa.

Kynnys tarttua rekrytointi-ilmoitukseen on sitä matalampi, mitä tutumpi ja mieluisampi työnantajamielikuvasi potentiaaliselle työntekijällesi jo on. Viisas organisaatio tai yritys on hereillä ja läsnä työnhakupolun kaikissa vaiheissa kiinnostuksen herättämisestä sen syventämiseen ja aina taktiseen viestintään saakka.

Herätä kiinnostus + Syvennä kiinnostusta + Viesti taktisesti = Rekrytoi parhaat osaajat!

Tutkittua tietoa siitä, millaisen sisällön koetaan parhaiten tukevan työnantajabrändin kehittämistä ja vahvistamista löydät oppaastamme, jonka voit ladata täältä.

Esillepanoakaan ei sovi unohtaa. Huolella rakentamasi työnantajamielikuva pääsee oikeuksiinsa, kun se tavoittaa eri osaajaryhmät heille luontaisissa kanavissa. Erityisesti sosiaalisen median puolella tavoitat haluamasi vastaanottajat parhaiten mainonnalla. Jos se ei vielä ole repertuaarissasi, aloita pienellä budjetilla muutamassa kanavassa ja kasvata sitä, mikä toimii.

Tarvitsetko apua vetävän työnantajabrändin luomisessa tai työntekijälähettilyyteen kannustamisessa? Meiltä hoituu.

Ota yhteyttä:

Employer Branding Director
Petra Tiirikainen
+358 (0)40 835 8764
petra.tiirikainen@dingle.fi